Hogyan növeljem az önbizalmamat?

,
Hogyan növeljem az önbizalmamat?

Az önbizalomhiány egyre több embert érint manapság. A közösségi médiában bemutatott képek az ideális életről, külsőről vagy karrierről könnyen kelthetik azt az érzést, hogy erre Te sohasem leszel képes. Ha nem hiszel magadban, az pedig visszatarthat attól, hogy kövesd az álmaidat és ki merj lépni a komfortzónádból. A következőkben mutatok neked két technikát, amivel tartósan megnövelheted az önbizalmadat, és bele mersz majd vágni olyan dolgokba is, amitől eddig féltél, vagy el sem tudtad képzelni magad benne.

Első önbizalom technika: A figyelem tudatos irányítása

Az, hogy hogyan emlékszünk vissza a saját tapasztalatainkra, és hogy eleve hogyan raktározzuk el őket, nagyban meghatározza az önbizalmunkat. Amikor a figyelmed automatikusan a negatív dolgokra irányul, a tapasztalataid is negatívak lesznek, és ez még jobban lehúzza az önbizalmadat. A Te célod viszont az, hogy növeld az önbizalmadat, ezért arra van szükséged, hogy pozitív tapasztalatokat szerezz és azokra emlékezni is tudj. 

Mivel arra van szükséged, hogy a pozitív tapasztalataidra emlékezni tudj, a figyelmedet tudatosan kell irányítanod.

Hogyan csináld?

Kezdetnek csak tegyél annyit, hogy amikor valaki megdícsér, vagy valamit sikerül jól megcsinálnod, legyen az egy olyan apróság, mint egy kitűzött napi feladat elvégzése, vagy valakinek adsz egy hasznos tanácsot, állj meg egy kicsit és időzz el ennek a kis sikernek a hangulatában. Ne lépj egyből tovább a következő feladatra, és a következő kihívásra. Ha megteheted, jutalmazd is meg magadat egy aprósággal, például egy szelet csokival, vagy kávéval, és mondd magadban, hogy: Ezt azért kaptam, mert ezt és ezt jól csináltam. Ezt azért kaptam, mert ilyen vagy olyan vagyok. Megérdemeltem. Ez a kis rituálé segít, hogy az emlék jobban elmélyüljön, a jutalommal pedig dopamin hormont is felszabadítasz az agyadban, ami azt csinálja, hogy megjelöli az eseményeket boldogságérzettel, így az pozitív és fontos emlékként raktározódik el a hosszútávú memóriádban. FYI: Szex és játék közben is dopamin hormon szabadul fel. 🙂

Most egy picit nehezítsünk

Írd össze azokat a képességeket vagy tapasztalatokat, amikre úgy gondolod, hogy birtokolnod kell, hogy önbizalmat érezz. Nézd meg, hogy mik ezek a tulajdonságok. Mostantól kezdj el figyelni ezekre a tulajdonságokra magadban, és ha észreveszed őket, végezd el a fenti rituálét. Meg fogsz lepődni. Könnyen lehet, hogy ezeket a tulajdonságokat egy egészen más területen fogod felfedezni magadban, mint amilyen területen az önbizalomhiánnyal küzdesz. Lehet, hogy a szükséges képesség az élelmesség, amire azért van szükséged, hogy a munkahelyeden előre tudjál lépni, de rájössz, hogy ezt az élelmességet képes vagy hozni a barátaid körében, vagy vica versa.

Végül, hogy még jobban elmélyítsük a pozitív emlékeidet, bevetünk még egy trükköt. Az agyunk úgy működik, hogy amikor valamilyen emlékről beszélünk, újra aktiváljuk azokat az érzéseket és gondolatokat, amik az eredeti helyzetben jelen voltak, így megkétszereződik a hatásuk. Ráadásul, amikor elmondod a történteket, az agyad elkezd asszociációkat építeni, és ezt az emléket elkezdi összekapcsolni más emlékekkel, fogalmakkal a fejedben. Így a pozitív érzések egyszerre több dologhoz is fognak kapcsolódni. Szóval azon kívül, hogy a figyelmedet a pozitív megnyilvánulásaidra irányítod, meséld el a kis sikereidet valakinek. Nem kell, hogy dicsekvésnek hasson. Még arra sincs szükség, hogy kiemeld, hogy milyen ügyes, vagy okos voltál az adott helyzetben. Egyszerűen csak mondd el, hogy mit csináltál. Meglátod nagyon hatásos lesz és jól is fogod érezni magad tőle.

Második önbizalom technika: Aktív tapasztalatszerzés

Ha nincsenek pozitív tapasztalataid az adott dologgal kapcsolatban, akkor most kell megszerezned azokat. Ezt pedig úgy teheted meg, hogy kihívások elé állítod magadat. Meg kell tenned azt, amitől a legjobban félsz! Vagyis, bele kell menned azokba a helyzetekbe, amikben semmi önbizalmad nincs, és megcsinálni, ha törik ha szakad.

A legtöbb önbizalomhiány gyermekkorban és kamaszkorban alakul ki. Mivel tapasztalatlanok vagyunk még az életünk elején, könnyen elbénázunk, elrontunk dolgokat. Ha ezeket, vagy ezek következményeit nem dolgozzuk fel jól, akkor örökre nyomot hagyhat bennünk. Amikor elvesztetted az önbizalmadat, olyan negatív érzelmi hatások értek, amik miatt mindenáron el akartad kerülni ezeket az érzéseket, és abbahagytad a próbálkozást és a tapasztalatszerzést. Ezért nem tudtál kompetenciát szerezni. 

Az önbizalomhoz pedig kompetensnek kell lenned. Például ha tudsz biciklizni, akkor elmondható, hogy kompetens vagy a biciklizésben. De emlékezz vissza, hogy hányszor kellett próbálkoznod, mire megszerezted ezt a kompetenciát. Ha viszont az első kudarc után abbahagytad a próbálkozást, akkor most kell ezt bepótolnod és gyakorolnod. Különben az utolsó emléked magadról az a kudarc lesz, amikor abbahagytad a próbálkozást. Ez pedig beépült az énképedbe, ahonnan új tapasztalatok nélkül nem fogod tudni kirobbantani.

Ennek nem az a lényege, hogy vakmerően kockáztass, hanem, hogy elnémítsd a visszahúzó hangokat a fejedben, és saját magadon tapasztald meg mire vagy képes. Másképp nem lehet önbizalmat szerezni. Ahhoz, hogy ezeket a belső hangokat legyőzd, és kompetenciát szerezz, egy 6 lépéses technika segít, amit itt tanulhatsz meg.

Az önbizalmunk nem attól alakul ki, hogy mindig mindent jól csinálunk. Hanem attól, hogy meg merjük csinálni, és van merszünk javítani és újra próbálkozni. Ha nem jársz egyből sikerrel, akkor vond le a tanulságot és próbálkozz újra, addig, amíg meg nem tanulod, hogy hogyan kell jól csinálni azt a dolgot.

Lépj ki a komfortzónádból és tedd próbára magadat! Ismerd meg újra magadat, és bizonyitsd be magadnak, hogy képes vagy rá! Fontos, hogy tisztában legyél vele, hogy az önbizalom megszerzése egy folyamat. Néha rövidebb, máskor meg hosszabb. Legyél türelmes, és tudd, hogy minden a gyakorláson múlik. Ahogy tapasztalatot szerzel, az énképed is át fog alakulni, és akkor tartóssá válik az önbizalmad. 

Kérdésed van? Tedd fel lentebb a hozzászólásban.

Ha van olyan ismerősöd, akinek hasznos lehet ez a cikk, küldd el neki is!

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük