A 2020-as év megtanított arra, hogy jelentős változások történhetnek egyik pillanatról a másikra. Elveszíthetjük a munkahelyünket, pénz nélkül maradunk vagy megszűnik az állandó kapcsolatot azokkal, akik fontosak nekünk. Ezek a változások azért különösen ijesztőek, mert hirtelen elveszítjük azt, amire eddig támaszkodtunk és nincs más helyette. Ez a felismerés pánikot szül, és a pánikból indíttatva egy sor elhamarkodott, rossz döntést hozunk meg, amivel még rosszabb helyzetbe hozzuk magunkat. Szerencsére van rá mód, hogy ilyen krízis helyzetekben is megfelelően tudj dönteni, visszanyerd az erődet és hatékonyan kezeld a felmerült problémákat.

Minden változás ijesztő, mert egy ismeretlen helyzetben találjuk magunkat, amire nincsenek bejáratott sémáink. A mindennapi rutin azt a nagyon fontos feladatot tölti be, hogy nem kell minden egyes döntésünk előtt megállnunk és gondolkoznunk, hogy vajon jó lesz-e ez nekünk, vagy nem sodorjuk-e magunkat bajba. Az életünk nagyrészét bejáratott rutinok alapján éljük, amelyeket egykoron leteszteltünk, és úgy ítéltük meg, hogy elég jó eredményeket hoznak, így biztonsággal támaszkodhatunk rájuk. Amikor hirtelen változás történik, ezt a biztonságos talajt kihúzzák alólunk. Legyen az egy fontos kapcsolat megszakadása, egy szeretett ember vagy munkahely elvesztése, vagy az egészségi állapotunk megváltozása. Természetes, hogy ilyenkor bekapcsol az agyunkban az úgynevezett “Harcolj vagy menekülj” pánik reakció, hiszen a biztonság, az ember második legalapvetőbb szükséglete a fizikai szükségletek után, mint az alvás vagy az evés. Ezek nélkül az alapvető szükségletek nélkül nem tudunk életben maradni, ezért nem csoda, hogy pánikszerűen keressük a megoldást.

A pánikreakció háromféle viselkedést von maga után. Vagy megküzdünk, vagy elmenekülünk, vagy ledermedünk. Gondolj vissza, hogy te hogyan reagáltál a karantén miatt bekövetkezett változásokra! Amikor azt mondják nekünk, nyugodj meg, mégsem érezzük jobban magunkat, de az sem vezet jó eredményre, ha első felindulásból cselekszünk. Ez azért van, mert a pánik reakció elnyomása inkább annak felerősödéséhez vezet, viszont a pánik állapota nem alkalmas arra, hogy átgondolt döntéseket hozzunk. Ilyenkor a mérlegelő gondolkodásért felelős agyterületünk “kikapcsol”, és a vér a karjainkba és a lábainkba áramlik, hogy a testünket felkészítse a fizikai védekezésre. Az agyunk “azt hiszi”, hogy a minket ért veszéllyel fizikailag kell megküzdenünk. A legtöbb változásnál azonban ez nem így van. Inkább a gondolkodási képességeinkre van szükségünk. Ezért, a változás kezelésének a leghatékonyabb módja, ha nem próbáljuk meg átugorni a pánik reakciót, de nem is cselekszünk annak hatására. Ha az alábbi 3 lépést követed, nem fognak a változások maguk alá gyűrni.

Éld meg a negatív érzelmeidet

A pánik által kialakult negatív érzelmek addig nem fognak békén hagyni, amíg a felgyülemlett energiatöbbletet nem adod ki magadból. Mivel a vér ilyenkor a karjaidban és a lábaidban van és a szíved is hevesebben ver, megteheted, hogy fizikai úton vezeted le az energiát, vagyis sporttal, mozgással. Már az is sokat segíthet, ha elmész egy hosszabb sétára. Az energiát úgy is kiadhatod magadból, hogy megosztod valaki mással a benned lévő érzéseket, félelmeket. Válassz olyan embert, aki megnyugtató hatással van rád, nem pedig mégjobban lehúz a saját aggodalmaskodásával. Ha nincs a barátaid közt, vagy a családodban ilyen ember, akkor keress online olyan írásokat, vagy videókat, amelyekben hozzád hasonló helyzetben lévő emberek megosztják a tapasztalataikat. Ha még mindig maradt benned feszültség, akkor vonulj el egy csendes helyre és sírd ki magad. A sírásnak tiszító funkciója van. Kimossa a stressz által keletkezett mérgező anyagokat a szervezetből. Könnyen lehet, hogy nem fogod magad egyből jobban érezni. Nem baj, ne siettess semmit! Lehet, hogy többször meg kell osztanod valakivel a félelmeidet, vagy többször el kell vonulnod sírni. Add meg magadnak a kellő időt. Ha nem nyomod el, gyorsabban túl leszel rajta.

Gondoskodj kicsit magadról

Ezt megteheted azután is, hogy kiadtad magadból a feszültséget, de ezzel párhuzamosan is mehet, főleg, ha a feszültség levezetése hosszabb ideig tart. Ami a lényeg, hogy tegyél meg olyan dolgokat, amik a komfort érzetedet növelik. Ez lehet az is, hogy jól kialszod magad, elmész egy étterembe és a kedvenc ételedet kéred, vagy elolvasol egy inspiráló könyvet. Erre azért van szükség, mert a jelenlegi lelkiállapotod nem alkalmas arra, hogy konstruktív döntéseket hozz. Mivel szükséged van a megnyugtatásra, hajlamos vagy gyors megoldások után nyúlni, elfogadni az első lehetőséget és nem számolni a következményekkel, vagy a jövőbeni hatásokkal. Jó példa erre egy párkapcsolat megszakadása után a gyors beleugrás egy újabb kapcsolatba az első lehetőségnél. Ilyenkor nem magunkhoz illő párt választunk, ami hosszú távon mégjobban kikészíthet minket, mint maga a szakítás. Hasonlóan, mikor megszűnik a munkánk, vagy elbocsájtanak, hajlamosak vagyunk az első lehetőségek egyikét elfogadni, amiről hamar kiderül, hogy sem pénzben, sem presztizsben nem hozzánk való. Nem arról van szó, hogy a sült galambot kell várni, hanem arról, hogy a döntést az életünk továbbviteléről megalapozott és átgondolt szempontok alapján hozzuk meg, ne önsajnálatból, vagy tűzoltásból. Ennek megtételéhez a következő lépés ad segítséget.

Fókuszálj a célodra

Amikor a változás által valami veszteség ér minket, tipikusan a rosszra koncentrálunk. Próbáljuk újra és újra lejátszani a múltat és elképzeljük mi lett volna, ha nem így történik. Habár fontos, hogy a történtekből levonjuk a tanulságot, és ha hibáztunk, lássuk be és jegyezzük meg mit kell legközelebb másképp csinálnunk, egy idő után az ezen való töprengés már nem visz előre. Amikor már lelkileg kicsit sikerült összeszedned magad, kezdj el tervezni és célokat kitűzni. Ez a folyamat is segít a változás keltette rossz érzések feldolgozásában, mert minél inkább a jövő tervezésével vagy elfoglalva, annál jobban fog távolodni a fájdalmas esemény, ami a változást előidézte.

Azt kell tudnod, hogy az agyunk viszonylag limitált kapacitással rendelkezik. A környezetből az információt csak jelentős szűrés útján képes felvenni. A szűrőket pedig Te állítod be az alapján, hogy milyen célokat tűzöl ki  magadnak. Ha a veszteségeken töprengsz, akkor az agyad a környezetedből a veszteségnek megfelelő információt fogja felvenni. Ha viszont arra koncentrálsz, hogy mit szeretnél elérni, legyen az egy az igényeidnek megfelelő párkapcsolat, vagy egy hozzád való munka, akkor az agyad az ezekhez kapcsolódó információt fogja felvenni.

Ne gondold azt, hogy valamit nem lehet megvalósítani, mert még nem hallottál róla, vagy, mert nem tudod elképzelni. Ha ez igaz lenne, akkor ez azt jelentené, hogy te mindenható vagy, mert már mindent láttál és mindent megtapasztaltál ebben a világban. A jelenlegi tudásod és tapasztalataid azoknak a szűrőknek a termékei, amiket korábban állítottál be, és amik eljuttattak a mostani állapotodig. Mivel ebből az állapotból kilépni készülsz, új szűrőkre van szükséged. Amikor megfogalmazol egy célt, ne légy szerény. Mivel most új lappal indulsz, nem kell, hogy az előző tapasztalataid kötöttségei befolyásoljanak téged.

A negatív változásokkal szembenézni sosem könnyű feladat, de nem szabad azt gondolnod, hogy egy veszteség mindent tönkre tehet. A változás az élet természetes velejárója. Akivel megtörténik, az nem igazságtalanság áldozata, és nem is a sors bünteti. Az előlények az evolúció során úgy tudtak fennmaradni, hogy alkalmazkodtak a változásokhoz. Ha szeretnél talpon maradni, akkor neked is ezt kell tenned.

Tedd meg a fenti 3 lépést, és meglátod, hogy túl lehet élni a változást, sőt, még jobb pozícióba is kerülhetsz, mint amiben előzőleg voltál. Ha gondjaid vannak a stressz kezelésével, akkor nézd meg a Stresszkezelés Mesterfokon Online Minitréningemet. Ha pedig személyre szóló segítségre van szükséged, jelentkezz hozzám személyes konzultációra.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük