Bevonzás – Hogyan teremtünk a figyelmünkkel?
Biztosan Te is hallottál már a vonzás törvényéről. Vagy legalábbis arról a jelenségről, miszerint képesek vagyunk rá, hogy a gondolatainkkal létrehozzunk dolgokat. Vannak, akik azt mondják, hogy elég egy erős vágy és bizalom, hogy az univerzum megadja neked, amit szeretnél, mások meg azt mondják, hogy azt vonzod be, amilyen Te magad vagy, amilyen az energiád. Habár ez elsőre meseszerűnek tűnik, azért ne vessük mindjárt máglyára ezt az elméletet.
Nem szeretnék állástfoglalni egyik oldal mellett sem, vagyis, hogy létezik-e ez a jelenség vagy sem. Viszont szeretném megmutatni azt, hogy mire képes az emberi elme az idegtudomány szerint, amit ha elolvasol, lehet, hogy azt fogod mondani, hogy mégiscsak létezik a vonzás törvénye. 🙂
A figyelem működése
Mielőtt rátérek arra, hogy hogyan függ össze az emberi idegrendszer és a vonzás törvénye, szeretnék egy picit mesélni arról, hogy hogyan működik az emberi figyelem. Az emberi elme tudatos kapacitása elég picike. A külvilágból folyamatosan felénk áramló milliónyi ingernek csak egy kis töredékét vagyunk képesek érzékelni. Számokkal kifejezve, csak az érzékszerveinkre 11 millió bit információ hat másodpercenként. Ebből a tudatos elménk másodpercenként mindössze 50 bit információt képes feldolgozni. Ebből is láthatod, hogy a külvilágból érkező információnak egy hatalmas része elveszik. Akkor mégis mi az ami átmegy, és miért pont az megy át?
Teljesen véletlen lenne, hogy éppen mit érzékelünk a környezetünkből? Megnyugtatlak, hogy nem. Erre való a figyelem. Evolúciósan ahhoz, hogy életben maradjunk, szükségünk van rá, hogy a környezetből érkező fontos információkhoz hozzájussunk. De mivel nem tudunk minden információt felvenni, a figyelemnek szelektálnia kell, vagyis kiválogatni, megszűrni, hogy mi menjen be. Honnan tudja a figyelem, hogy mit válogasson ki?
A figyelem elsősorban úgy dönti el, hogy mit választ ki, hogy mi a legfontosabb ahhoz, hogy életben maradj. Vagyis először eldönti, hogy leselkedik-e rád valamilyen veszély éppen. Ha mondjuk éppen egy forgalmas útkereszteződésen kelsz át, akkor a figyelmi fókuszod azon lesz, hogy biztonságban átérj a túloldalra. Ha viszont a testi épségedet nem veszélyezteti semmi, akkor a figyelmed azokra a dolgokra fog irányulni, amik a céljaid szempontjából fontosak.
Ha mondjuk épp gépkocsi vásárlást tervezel, akkor meg fogod nézni az autókat az úton, a parkolóban, a magazinokban, a TV-ben a filmekben. Sokkal több gépkocsit fogsz megnézni, mint máskor, amikor nem volt aktuális a gépkocsi vásárlás. Sőt, sokkal több olyan márkájú autót fogsz észrevenni az úton, amilyet éppen keresel, vagy ami miatt hezitálsz. Vagy, ha például éppen egyedülálló vagy és párt keresel, akkor jobban meg fogod nézni az embereket az utcán, esetleg több szemkontaktust is fogsz létesíteni, és több visszajelzést is fogsz észrevenni.
Még ennél is érdekesebb az, hogy az alapbeállítottságod, vagy az érzelmeid hogyan szűrik meg a figyelmedet. Kutatások kimutatták, hogy depressziós és szorongó emberek automatikusan a negatív információt szűrik ki a környezetükből. Egy 1996-os amerikai kutatásban például azt találták, hogy a monitoron felvillanó semleges-fenyegető szópárokból a depressziós és a szorongó emberek a fenyegető szavakat kezdték el figyelni.
Hogyan jön létre az, amire figyelsz?
Azt hiszem, hogy talán mostanra már kezded sejteni, hogy milyen összefüggés van a figyelem és a bevonzás között. Objektíven nézve, a környezetedben mindig van olyan információ, ami segíthet a céljaid megvalósulásában, vagy előrébb vihet téged az életben. Viszont rajtad múlik, hogy észre tudod-e venni. Ha eleve lemondóan, negatívan állsz hozzá a helyzetedhez, akkor a figyelmi szűrődet is a negatív dolgokra állítod be. Folyton arra fogsz bizonyítékot találni, hogy miért nem sikerül megvalósítani amit szeretnél. Ha viszont a lehetőségeket keresed, akkor a figyelmi szűrőd is azokat a jeleket, azt az információt fogja kiválasztani, ami segít neked.
Ezért tehát igaz az, hogy elég rágondolni a vágyadra és teljesül. Persze nem egy varázsütésre, hanem lépésenként. Mindig eggyel beljebb és beljebb jutva a megoldáshoz. És persze az sem mindegy, hogy hogyan gondolsz a vágyadra. Úgy, mint hiú ábrándra, ami jó lenne, ha teljesülne, vagy úgy, mint egy célra, aminek az eléréséhez egy út vezet, amit végig kell járnod.
Persze most kérdezheted azt, hogy mi van akkor, ha te mondjuk egy férjet vagy feleséget szeretnél bevonzani az életedbe? Milyen utat kellene akkor bejárnod? Nos, ha belegondolsz, akkor ezt is lépésről lépésre lehet elérni. Az első lépés, hogy találkozz vele. Ezt például úgy vonzhatod be, hogy a figyelmi szűrődet úgy állítod be, hogy megtalálja azokat a lehetőségeket, ahol például most pandémia idején ismerkedni tudsz. Ezek lehetnek online közösségek, tanfolyamok, vagy valamilyen hobbi csoport, ahol a tagok tudnak egymással kommunikálni. Minél jobban akarod, vagyis minél erősebb a vágy, annál motiváltabb leszel, hogy megtaláld ezeket a lehetőségeket.
Az internetes kereső algoritmusok pedig még a segítségedre is lesznek, mert megjegyzik, hogy mi érdekelt téged, és egymás után fogod kapni a hasonló ajánlatokat, amiket máskülönben észre se vettél volna.
Szóval erős vágy, vagy szándék és gondolat. Döntsd el! Létezik szerinted a vonzás törvénye? 🙂
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!